Wednesday, October 8, 2008

Selamatkan 'malam'ku


Subhanallah walhamdulillah…Betapa uniknya ciptaan Tuhan bernama Manusia. Diciptakan dengan pelbagai keistimewaan dan kesempurnaan, membezakan mereka dari makhluk Tuhannya yang lain.Diberi pula pengiktirafan sebagai Khalifah dan pemimpin teragung di bumi serba bertuah ini.


Semalam, rumah aku didatangi seorang kenalan. Mampirnya kerana mahu mengajak ke suatu tempat yang belum pernah kutemu sebelumnya. Tempat letaknya di atas bukit, agak jauh dari pengetahuan ramai. Katanya, bukit itu, dan malam itu, malam terbaik untuk kami melihat langit!


Melihat langit? Ah, kenapa tidak! Aku bukannya terikat benar dengan apa-apa kerja malam itu. Lagipun, bagaimana untuk aku menolak sahabat yang mengajakku untuk melihat betapa agungnya ciptaan Pencipta? Dalam Al-Quran Kalamullah juga entah berapa banyak kali disebut perihal perkataan LANGIT dan bumi. Inilah masa untuk memperkukuhkan iman, dengan melihat betapa terasingnya keagungan kejadian Tuhan berbanding apa yang manusia itu dirikan.


Tapi…dengan siapa akan kami pergi? Sahabatku ini bukannya gemar berkecil-kecilan dalam aktivitinya. Harapnya tidaklah diajaknya siapa2 yang tak sepatutnya.


ALLAH…harapanku sirna ditenggelamkan gelapnya malam. Sahabatku menggendong bersama teman wanitanya. Parah! Syukur Tuhan itu Kasihnya Terlalu Agung. DihantarNya penyelamat bagiku.Adik beradik Noimivi, Halma dan Asu, mereka turut serta.


Kami berangkat ke bukit tujuan dengan tiga motor. Aku yang sampai kian masih belum alim halnya motor, membonceng dengan Asu. Ah!Aku memang kurang gemar menaiki motor. Teringat pesan(amaran sebenarnya)nenda Kamariah melarang cucunya bercanda dengan motorsikal. Nenda Kamariah doanya makbul, apa dikatanya selalu menjadi.


Jejak saja tapakku ke tanah, aku terus memandang ke langit. Subhanallah…tiada kata selain pujian tertinggi bagi Tuhan kami yang menciptakan kegelapan malam. Apa yang aku lihat hanyalah betapa dalamnya kegelapan malam, tiada kelibat bulan. Bintang pula langsung hilang, mungkin merajuk dengan kekasihnya Purnama yang tak muncul2. Malam itu hitam pekat. Sungguh aku tak pernah melihat malam segelap yang dibentangkan di hadapan mata ini.


(translated) “Apa maksud kegelapan ini, sahabat? Bukankah katamu malam ini malam terbaik melihat langit?Jadi mengapa apa yang kulihat di sini hanyalah hilangnya cahaya?” Soalku musykil. Terasa kedatangan kami sia2. Pintu baranku sedikit terbuka.


Entah mengapa sahabatku Halma tiba-tiba teresak. Abangnya Asu kehairanan, lantas lekas merapati.


“Asu, why is it when I look at the blackened sky, I felt that it’s the reflection of my heart? There’s not even one speck of light in it, similar of mine. O how many sins have I done for me to deserve a heart as black as my skin?” Halma melempiaskan rasa hatinya.


Masya Allah…mengapa tidak aku lihat makna kegelapan ini? Mengapa bukan aku, yang lebih banyak berdosa kepadaMu masih tidak mampu membukakan mata hati untuk melihat maksudnya malam ini? Halma itu sahabatku, namun tidaklah dia saudara seagamaku, tapi mengapa mata dia yang terbuka melihat siratan malam kelam ini? Jahilku…jahilku…


Ya…penciptaan malam gelap itu adalah bagi mereka yang benar2 melihat. Disembunyikan hadirnya rembulan dan bebintang bagi mereka yang ingin memahami betapa setiap penciptaanNya itu terkandung seribu,tidak…sejuta hikmah yang segalanya hanya di bawah pengetahuan Dia…Dihijabkan dari pandangan mata kami hiasan malam untuk kami(yang memerhati) kembali kepada fitrahnya kejadian manusia. Mengenang segala kesilapan lalu,menjadikan ia pedoman untuk hati2 yang mahu kembali.


Allahu akbar…

Allahu akbar…

Allahu akbar…


Seinfiniti pujian dariku juga tidak mampu untuk menggambarkan betapa bijaksana aturan Tuhan itu. Usai sahaja aku berfikir,reda sahaja esak Halma, Bulan menguak awan ke sisi, menghadirkan bersamanya bintang2 setia.

Aku,Asu,Halma dan sahabatku berpandangan. Aku lihat bibir mereka bergerak-gerak memuji Tuhan seperti mana Abraham (peace be upon him) setelah hasratnya untuk berzuriat dikabulkan…

Setelah itu, kami menghabisi sepertiga malam berbaring di rumput bukit, melihat ke langit. Benar kata sahabatku, bukit itu, dan malam itu adalah yang terbaik untuk melihat langit,dengan izinnya Tuhan kami.


Allahu akbar…

Allahu akbar…

Allahu akbar…


Masihkah ada cahaya di hati gelapku?

-monolog-

No comments: